

Competentiemodel
Op Stad & Esch werken we met het competentiemodel. Docenten worden aangenomen en ontwikkelen zich op basis van deze specifieke competenties. Stad & Esch heeft drie categorieën competenties ontwikkeld, te weten persoonlijk, passie en professioneel. Een aantal van die competenties dragen ook bij aan burgerschap in de schoolcultuur. De competentie ‘inlevingsvermogen’ vraagt docenten zich bewust tonen van andere mensen en de omgeving alsmede de eigen invloed hierop. Gedrag laten zien…

DISC
DISC geeft inzicht in je persoonlijke gedragsstijl. Sommige mensen denken eerst na voordat ze wat zeggen. Anderen zeggen eerst wat en denken daar vervolgens over na. Zo zijn er talloze voorbeelden van verschillende soorten gedrag. Als je van jezelf en van een ander de gedragsstijl weet, kun je beter met elkaar samenwerken en communiceren.
Pestprotocol
Om het gevoel van veiligheid voor alle leerlingen te kunnen borgen, heeft Stad & Esch een pestprotocol opgesteld. Een aantal vragen ligt aan dit protocol ten grondslag: hoe voorkomen we pesten hoe signaleren we pestgedrag hoe gaan we om met pesten In dit protocol worden de antwoorden op deze vragen geformuleerd. Zo kunnen we ervoor zorgen dat we op een eenduidige, voorspelbare manier met pesten omgaan. Mentoren geven aandacht aan…
Oplossingspiramide
Verschil van mening? Dat kan gebeuren. Ondanks alle goede bedoelingen kan het soms voorkomen dat je in gesprek met een medewerker, leraar, collega of leidinggevende vastloopt. Zo’n situatie wens je niemand toe. Het levert frustratie op, onbegrip, teleurstelling, boosheid en het kost veel energie van álle betrokkenen. Stad & Esch wil er alles aan doen om zo’n situatie te voorkomen. Daarvoor is het heel belangrijk dat iedereen weet wat hij…
Consentmethode
In de schoolcultuur van Stad & Esch wordt gebruikt gemaakt van het advies en consentmodel bij het nemen van beslissingen. Dit consentmodel is opgenomen in het strategisch beleidsplan van Stad & Esch. Consent versus consensus is helder. We streven niet (meer) naar het compromis waar iedereen mee kan leven maar naar de werkbare oplossing waartegen geen principiële bezwaren bestaan. Bij het nemen van besluiten wordt vooraf informatie ingewonnen en wordt…

Cultuurprofiel Stad & Esch & geëngageerde kunst
Als Cultuurprofielschool stelt Stad & Esch kunstwerken tentoon. Daarbij is er ook sprake van geëngageerde kunst: kunst die de maatschappij aanzet tot denken over maatschappelijke thema’s. Het eerste kunstwerk hieronder is van Elke Koomans en toont de stijging van de zeespiegel. Elke laag is een periode van 30 jaar. Door de meetgegevens van de zeespiegel in te zetten in figuren zie je hoe het zeewater stijgt door de verandering van…
MR & Leerlingenraad
De leerlingenraad bestaat uit een groepje leerlingen met allerlei verschillende niveaus en leeftijden. In de vergaderingen die we houden praten we dan over verschillende problemen die te maken hebben met leerlingen en proberen wij deze samen op te lossen. In de MR is dit niet helemaal het geval, in de MR zitten namelijk; docenten, ouders, leerlingen en volwassenen met andere functies. In de MR vergaderen we over verschillende dingen die…
GSA
De GSA staat voor Gender & Sexuality Alliance. De GSA van Stad & Esch is een groep leerlingen die LHBTIQ+ mensen & situaties onder aandacht probeert te brengen. De GSA organiseert meerdere dingen, zoals coming out day en paarse vrijdag. Ook voorzien we mentoren van lesmateriaal en komen we in klassen langs om voorlichting te geven. We zijn veilige plek waar je kan komen met je vragen en zorgen. We…

Covey voor docenten en leerlingen
Op Stad & Esch zijn er trainingen over Covey voor leerlingen en docenten. In deze training worden in totaal 7 goede gewoontes getraind. Deze gewoontes dragen bij aan persoonlijk leiderschap, omgaan met anderen en het creëren van synergie. De Covey trainingen dragen bij aan het burgerschapsdoel ‘identiteit’ en oefenen de vaardigheid ‘communiceren en conflict hanteren’. De boom van Covey is zichtbaar gemaakt in de personeelsruimte.