Thema’s

Binnen burgerschap hebben we vier thema’s; samenleven, identiteit, democratische cultuur en kritische houding. Elke leerling komt op school in aanraking met deze thema’s.

Ga naar een thema

Identiteit

Op Stad & Esch onderzoekt elke leerling kenmerken van de eigen identiteiten en krijgt de leerling handvatten om de eigen identiteit te ontwikkelen en te positioneren ten opzichte van anderen.

Inhoud:

  • Lichaam en emoties
  • Identiteit
  • Zelfbeeld
  • Verplaatsen in de ander
  • Persoonlijk leiderschap

Samenleven

Op Stad & Esch is elke leerling in aanraking geweest met diversiteit en is elke leerling zich bewust van verschillende vormen van diversiteit en heeft geoefend met solidair handelen.

Inhoud:

  • Verkennen van diversiteit
  • Omgaan met verschillen
  • Respectvol en geïnformeerd communiceren
  • Gelijkwaardigheid, solidariteit en opkomen voor de ander
  • Conflicthantering

Democratische cultuur

Op Stad & Esch heeft elke leerling kennis van de democratische cultuur en heeft elke leerling ervaring met het deelnemen aan een democratische cultuur.

Inhoud:

  • Vrijheid en gelijkheid
  • Democratische rechtstaat en grondrechten
  • Macht en gezag
  • Beraad en besluitvorming
  • Conflicthantering

Kritische houding

Op Stad & Esch ontwikkelen leerlingen een kritische houding waarbij de leerling reflecteert en een standpunt inneemt ten opzichte van maatschappelijke thema’s.

Inhoud:

  • Oordeel uitstellen
  • Vragen stellen, overtuigingen onderzoeken
  • Rechtvaardigen, beredeneren, beargumenteren
  • Reflectie en morele oordeelsvorming

Maatschappelijke vraagstukken

Op Stad & Esch onderzoeken leerlingen maatschappelijke vraagstukken binnen diverse maatschappijvisies.

Inhoud:

  • Maatschappelijke vraagstukken
  • Verschillende maatschappijvisies
  • Oplossingsrichtingen voor maatschappelijke vraagstukken
  • Actie, beleid en regelgeving in een democratische rechtstaat
  • Het eigen maatschappelijk ideaal
Menu