Kritische houding
Op Stad & Esch ontwikkelen leerlingen een kritische houding waarbij zij reflecteren en een standpunt innemen ten opzichte van maatschappelijke thema’s.
Op Stad & Esch ontwikkelen leerlingen een kritische houding waarbij zij reflecteren en een standpunt innemen ten opzichte van maatschappelijke thema’s.
De leerling leert om het eigen oordeel te onderzoeken door deze eerst uit te stellen. Daardoor ontstaat ruimte om te luisteren naar de ander. De leerling gaat niet gelijk uit van eigenbelang of eigen oordeel
De leerling leert vragen stellen aan een ander over diens standpunt. Door vragen te stellen aan de ander en hierdoor te leren over andere perspectieven en meningen leert de leerlingen eigen overtuigingen te onderzoeken. Eigen overtuigingen onderzoeken is de vraag stellen naar waar je overtuigingen vandaan komen.
De leerling leert dat het diens opvatting te onderbouwen met argumenten. Daarbij leert de leerling dat die zich in moet zetten om begrepen te worden.
De leerling leert morele situaties in te schatten, de eigen morele oordeelsvorming onder woorden te brengen en hierop te reflecteren. Morele oordeelsvorming komt uit waarden en de daar bijhorende normen van henzelf en de anderen.